2014. Április 14. Hétfő, 11:45
A Pécelen áthaladó vasútvonal a páneurópai közlekedési folyosó része. Ennek a folyosónak egy jelentős részét uniós pénzből fogják felújítani 2020-ig. A tervek már elkészültek, azokhoz a MÁV Zrt. is hozzájárult, jelenleg az engedélyeztetési eljárás folyik. Főleg a Magyar Közúthoz tartozó kereszteződésekről folyik az egyeztetés.
Mi fog épülni?
Az Európai Unió tagállamai közti közlekedési kapcsolatok fejlesztése érdekében tíz kiemelt közlekedési folyosót jelöltek ki még a 90-es évek közepén. Ezeket az útvonalakat folyamatosan fejlesztik és bővítik, az unió pedig forrást biztosít ezekhez a beruházásokhoz. A cél, hogy minél gyorsabban minél többen, vagy minél nagyobb árumennyiség tudjon könnyedén az unió egyik végéből a másikba jutni.
A Pécelen áthaladó vasútvonal az 5. számú folyosón helyezkedik el, amely Velencéből halad Kijevig. Ez a korridor a délnyugati országhatáron lép Magyarországra, majd Budapestet keresztezve halad északkeleti irányban, összesen 996 km hosszú pályán.
Az érintett szakasz jelentős szerepet tölt be a személyszállításban és az áruszállításban is, ráadásul a Hatvanig tartó rész az elővárosi közlekedés szempontjából is fontos. A Főmterv-Mátra konzorcium 2006-ban készítette el az első tanulmányterveket, amit 2008-ban felülvizsgáltak. A Budapest-Hatvan szakasz részletes engedélyezési terveinek elkészítésére az Uvaterv Zrt-t bízta meg a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt.
Budapest-Hatvan vasútvonal 1862-67 között épült, a vasútvonal az állam tulajdonába került. Ez volt a MÁV első vonala. 1951 és 1966 között villamosították a vonalat. |
A tervek szerint az új vasútvonal 160 km/órás közlekedésre lesz alkalmas, míg jelenleg 100-120 km/órás a névleges érték (több szakaszon csak 90-100 km/órával lehet közlekedni). Ez természetesen nem azt jelenti, hogy az elővárosi személyvonatok fognak ilyen sebességre gyorsulni két megálló között, a tehervonatok és nemzetközi vonatok viszont gyorsabban tudnak áthaladni a felújított szakaszon. Az új vonalon a tengelyterhelés is nő (225 kN).
Miért lesz nehézkes az átjutás a két városrész között?
Az eddigi tervek szerint az érintett pályán 8 helyen - köztük Pécelen - kell különszintű átjárót építeni (Népszavazási kezdeményezés a felüljáróról). Öt vágány épül, a vasúti forgalom sűrűbb lesz, akár 7-8 percenként válthatják egymást a vonatok. Mivel a péceli állomást is átépítik - hosszabb lesz a jelenleginél - az átjárót (Rákóczi és Párhuzamos utcák közötti) meg kell szüntetni. Helyette egy külön szintű átjárót kell építeni. Erre több változatot készítettek a tervezők, melyek közül a testület választhatott.
A felüljáró tervezett helye
A vonal északi oldalán zajárnyékoló fal épül, de egyes szakaszokon "zajcsökkentő elemeket" kell beépíteni.
Ki finanszírozza?
A beruházást az Európai Hálózatfejlesztési Eszköz (Connecting Europe Facility - CEF) alap finanszírozza. Előzetes becslések szerint a Budapest-Hatvan közti szakasz kivitelezési költsége 150 milliárd forint körül alakulhat. A projektet már "nevesítették" a CEF listáján, azaz biztos befutónak tekinthető, a támogatás elnyeréséhez azonban még pályázatot kell benyújtania Magyarországnak. Ebben a pályázatban véglegesítik a műszaki tartalmat (mi elszámolható és mi nem) és a konkrét támogatást. Legkorábban 2014 végén, 2015 elején lesz beadható a pályázat.
{jcomments on}