2014. Április 18. Péntek, 12:46
Podmaniczki Józsefet, Pécel Városfejlesztési, Mezőgazdasági és Környezetvédelmi Bizottságának elnökét kérdeztük a vasúti fejlesztésről, a város két részét összekötő, eddig felmerült koncepciókról, változatokról és a beruházás városra gyakorolt hatásáról.
Kezdjük a tényekkel. A pecelinfo.hu-n mi is megpróbáltuk már összeszedni a terveket (Miről szól ez a nagy vasúti fejlesztés?), de hogy néz ki az aktuális változat?
2011 elején találkoztunk először a terveket készítő Uvaterv Zrt. munkatársaival. A tervezők bemutatták az aktuális elképzeléseket, de az egyeztetések alatt is sokat változtak a koncepciók. Lényegében két új vágány épül és a vasútállomás épülete is "elmozdul" a jelenlegi helyéről. A vasútállomásnál készül egy gyalogos átkelő és a Wesselényi utcánál található átjáró is marad. A Budapest felé eső, Párhuzamos utcánál lévő átkelő viszont a jelenlegi formájában megszűnik. Az átjárás ilyen körülmények között - egy újabb átjáró megépítése nélkül - rendkívül nehézkessé válna, hiszen a vonatok is sokkal sűrűbben fognak közlekedni.
Ha jól értem, akkor marad a Wesselényi utcai átjáró, épül egy gyalogos átkelésre alkalmas aluljáró a vasútállomásnál, a jelenlegi gyalogos felüljáró helyett és a vita most a harmadik átkelőről szól?
Igen. Erre az átkelésre több változat is készült. A magas beépítettség és a Rákos patak miatt viszonylag kevés lehetőség maradt. Kaptunk terveket a Párhuzamos utcánál található jelenlegi szintbeli átjáró áthelyezésére és egy felüljáróról is ugyanerre a részre. Ez utóbbi változat viszont több lakóingatlant érintene.
A tervezők először még kivitelezhetőnek tartottak egy olyan változatot, amely szerint a város északi részéből induló felüljáró az M0-ás lehajtójánál található körforgalom vak ágába kötne, ezt viszont később már nem tartották megoldhatónak.
Miért problémás az a megoldás, amelyik a város határán lévő körfogalomba kötne?
Két okból is. Egyrészt a terület a XVII. kerületi önkormányzat tulajdonán halad át, másrészt itt húzódik a Barátság I kőolajvezeték (lásd még Építik a szlovák-magyar gázvezetéket). Elméleti lehetőségek lennének ezen problémák kezelésére, a gyakorlatban viszont szűkös a mozgásterünk. Mivel az elkészült felüljárót majd az önkormányzatnak kell fenntartania, a XVII. kerület nyilván nem járulna hozzá egy saját lakóit nem érintő felüljáró karbantartásához, fenntartásához. Egy új jogszabály lehetővé teszi önkormányzatok közötti területek cseréjét, ez viszont rendkívül körülményes, elhúzódó folyamat. Ennek ellenére komoly egyeztetések vannak a két önkormányzat között ebben a kérdésben. Nekünk az M0-ás Pécel felé eső részére lenne szükségünk, nekik pedig a Rauch melletti péceli területek kellenének az ipari terület bővítéséhez.
A másik probléma ha lehet még nehezebben kezelhető. A tervezők elmondása szerint a Barátság kőolajvezeték feletti felüljáró jelentős mértékben megdobná a költségeket, a csapot el kell zárni, védő csöveket kell beépíteni...
Tehát a legvalószínűbb a mostani elképzelések szerint, hogy a Pesti úton, a Pécel vége tábla előtt pár háznyira köt be a Damjanich utca mellől induló felüljáró. Mennyi idő van még egyeztetni?
Ez a vasútfejlesztési projekt kereskedelmi célokat szolgál, az ilyen jellegű problémák a projekt keretében "másodlagosak". A tervezők elmondták, hogy az önkormányzati választások előtt szeretnék lezárni az ügyet, de olyat is mondtak, hogy ha a városnak nem sikerül dönteni, akkor a beruházó NIF fog dönteni, aki nyilván már csak a projekt költségvetését veszi figyelembe. Ezt a helyzetet mindenképpen szeretnénk elkerülni.
Erősen sematikus rajz a felüjáró tervezett helyéről
Hogy rajzolja át a beruházás a városfejlesztési terveket?
Véleményem szerint az északi részen több szolgáltató és kereskedelmi üzlet fog nyílni. Azzal, hogy az északi részen lakó, Budapestre ingázók, már a város elején le tudnak térni a Pesti útról és közvetlenül meg tudják közelíteni a vasúton túli házukat, elkerülik a város központját. Arra számítok, hogy az északi rész lehajtójánál üzletek, boltok vagy például gyógyszertár fog nyílni. Sokkal jobban megéri majd az északi városrészen is ilyen típusú szolgáltatásokba fogni. A területen például egyre több a fiatal, az utóbbi években nagyon megváltozott a város északi részének is a korösszetétele.
De még egy fontos változásra felhívnám a figyelmet. A város Isaszeg felé eső oldalán és az Újtelepen is változásokat eredményez a beruházás.
Ott is felüljáró épül?
Pécel és Isaszeg közötti vasúti átjárót szintén felüljáróval fogják kiváltani. Ennek egyik lába Pécelhez, másik vége Isaszeghez fog tartozni. A tervek még nem véglegesek, az viszont nagyon valószínű, hogy az Újtelepről könnyebben el lehet majd érni az Isaszegre vezető felújított utat.
Miről szólt a legutóbbi lakossági tájékoztató és kik voltak hivatalosak a tájékoztatóra?
Két évvel ezelőtt volt már egy közmeghallgatás, ahol az egyik kiemelt téma volt ez a fejlesztés. A két héttel ezelőtti tájékoztatóra csak a közvetlen érintetteket hívtuk volna meg, akik házát bontani kell, vagy a házuk mellett megy majd el a felüljáró. A tájékoztatóra azonban sokkal többen jöttek el és nagyrészt elbeszéltek egymás mellett a jelenlévők. Azt tervezzük, hogy a jövőben kezelhető létszámú fórumokat tartunk a lakóknak a témában.
Hány házat kell bontani a jelenlegi tervek szerint?
A Pesti útnál két ingatlant biztosan bontani kell, további kettő telekbe pedig belelóg a tervezett körforgalom. Az északi részre tervezett körforgalomnál kisebb telkek találhatók, kisebb épületeket kell majd bontani. További 5-6 parcella érintett még közvetlenül. Ennél viszont nyilván számosabb az a kör, akiket közvetve érint a beruházás, úgy hogy a házuk mellett vagy a házuktól nem messze épül egy körforgalom vagy felüljáró.
Mikor kezdődik a kivitelezés?
A jelenlegi elképzelések szerint 2015 elején adható be a pályázat és 2016-2019 között várható a kivitelezés. 2020-ra kell elkészülnie a beruházásnak.
{jcomments on}