2012. Május 25. Péntek, 07:24
Egy Budán már évek óta üzemelő Nemzetközi Angol Nyelvű Óvoda tagintézménye nyitja meg kapuit hamarosan Pécelen (Szemere u. 8.). A gyerkőcöket angol anyanyelvű óvó nénik és óvó bácsik (többek között amerikai, kanadai, fülöp-szigeteki) várják énekkel, zenével, tánccal, rendszeres testmozgással (lovaglás, úszás) és egészséges étrenddel. Kirándulások formájában rendszeres látogatásokat szerveznek a budai anyaintézménybe ezzel még jobban erősítve a multikulturális oktatást. Az intézmény bemutatkozása Pécelen nyári táborral és ingyenes próbahéttel indul. Az óvodáról Moharos Gabriellát, a tulajdonost kérdeztük.
Milyen korán érdemes elkezdeni a nyelvtanulást?
Manapság egyre több és több szülő ismeri fel, hogy milyen jelentősége és előnyei vannak a korai, kisgyermekkorban elkezdett idegennyelv tanulásnak, s mind többen érdeklődnek az iránt, hogy segíthetnék ők maguk gyermekük idegennyelvi fejlődését. Sok tévhit kering azonban még mindig a korai nyelvtanulással kapcsolatban, melyet itt szeretnénk eloszlatni.
Melyek azok a legfontosabb tudnivalók, melyet ajánlatos ismerni, ha szeretnéd gyermeked már kicsi korban idegen nyelvre tanítani vagy taníttatni?
Sok szülőben élnek még a régi beidegződések, miszerint előbb az anyanyelvét tanulja meg rendesen egy gyermek. Ez a felfogás egészen a 18-19. századig, a rousseau-i elvekig visszavezethető. Ő például nem tudta elképzelni, hogy 14-15 éves kor alatt meg lehet idegen nyelven tanulni, követői pedig még morálisan is alacsonyabb rendűnek tekintették az olyan gyermeket, aki két nyelven tanult.
Sokunkban mély nyomot hagyhatott a kötelező iskolai nyelvtanulás is, mely során felesleges tartalmakon keresztül, szótárazással, fordítással, szavak bebiflázásával történt az idegen nyelv tanulása. A korai nyelvtanítással kapcsolatban csak a kilencvenes évektől tapasztalható oldódás.
Milyen előnyei vannak, ha a kicsik már egész korán találkoznak másik nyelvvel?
A gyerekek nem is tudnak róla, hogy rendszert tanulnak, felszedik a nyelvet (szaknyelven elsajátítják). Ez nem tudatos tanulás, hasonló az anyanyelv elsajátításához, spontán motiváció és érdeklődés jellemzi. A szabályokra a kicsik "ráéreznek", nem tudatosan tanulják meg.
Már az újszülöttek is képesek különbséget tenni a különböző nyelvek hangjai között. Születéskor olyan fonetikai bázis áll rendelkezésünkre, mely lehetővé teszi, hogy bármely nyelv anyanyelvünkké válhasson. Ez a képesség hat-hét éves kor táján megszűnik a beszélőszervek teljes működésének kialakulásával, ezért, ha ki szeretnénk használni ennek lehetőségét, érdemes korán kezdeni a nyelvvel való foglalkozást.
A kicsik sokkal természetesebben fogadják el, hogy egy tárgyat, cselekvést, tartalmat többféle módon, több nyelven is meg lehet nevezni.
Kicsi korban még görcsök, szorongások nélküli a nyelvtanulás: a gyerekek számára nem gond, hogy meg kell szólalni idegen nyelven, a hiányosságokat mimikával, gesztusokkal pótolják.
Segíthetünk a nyelvtanulás iránti fogékonyság, érzékenység kialakulásában – mindezt a velük született egészséges kíváncsiság kihasználásával. A könnyedség megőrzésével jó alapot adhatunk a későbbi iskolai nyelvtanuláshoz is.
Hogyan néz ki ez a gyakorlatban?
Nagyon fontos a játékosság, a spontaneitás, észrevétlen tanulás és tanítás kell, hogy legyen a nyelvvel való foglalkozás.
A kommunikáció az adott nyelven természetes élethelyzetekben történjen. Tévedés azt hinni, hogy ez csak anyanyelvi személlyel, vagy felkészült nyelvtanárral érhető el. Az OkosBaba programban szerzett tapasztalataink szerint történhet a szülővel is, fontos azonban néhány szabály betartása. (Hasznos lehet azonban, ha anyanyelvűvel kerül rendszeresen kapcsolatba gyermekünk.)
Sok-sok mondókával, verssel, dallal (cd-k segítségével), mesével (dvd-n), kezdjük a tanítást. Később alkalmazhatunk egyszerűbb utasításokat, kérdéseket.
Ha gyermekünk megérti a nyelvet, de magyarul válaszol, vissza idegennyelven válaszoljunk neki. Ne fordítsuk a szavakat, próbáljunk olyan nyelvi környezetet teremteni, mint az anyanyelve esetében (még ha egyszerűbbet is). Használjunk egyszerű utasításokat, a mindennapi rutinba épüljön be az idegen nyelv.
A kisgyerek cselekvésen keresztül tanul: adjunk olyan feladatokat, játsszunk olyan játékokat, amelyekben egész testükkel adhatnak választ a megértett információra. Sok demonstrációt alkalmazzunk (képek, bábok, kártyák, tárgyak, cselekvések, számítógép).
Minél korábban kezdjük, annál könnyebben és gyorsabban lehet eredményt elérni. Azok a gyerekek, akik korán megismerkednek valamilyen nyelvvel, hosszú távon magasabb szintre jutnak el. Minden gyermek 6 éves koráig tud bármilyen "idegen" nyelvet anyanyelvi szinten elsajátítani könnyedén. A hangsúlyt fektessük a szókincs bővítésére: eleinte úgyis csak érteni fog a kicsi, aztán szavakkal fejezi ki magát. A lényeg a kommunikáción legyen, mindennapi élethelyzetek szavait, utasításait alkalmazzuk (étkezés, tisztálkodás, játék stb.).
Hogyan működik ez a valóságban Pécelen?
Mi már 2,5 éves korától fogadjuk a gyermekeket, a szobatisztaság nem feltétel!
A PLANET-KIDS Óvoda reggel 7:00-től este 18:00-ig tart nyitva (illetve gondolva az elfoglalt szülőkre, előre egyeztetett esetben ügyeletet is tartunk)
Kis létszámú csoportokkal, fiatalos, motivált, gyermekközpontú, kedves óvó nénik, akik családias légkörben, kiemelten foglalkoznak a gyermekekkel.
A PLANET-KIDS Óvodában kizárólag minőségi alapanyagokból készült, egészséges ételeket és italokat adunk a gyermekeknek. A túlzott só- és cukortartalom nálunk ismeretlen fogalom. A gyermekek naponta kapnak friss zöldséget és gyümölcsöt, valamint teljes kiőrlésű tartósítószermentes pékárukat.
Iskola-előkészítő csoportot is indítunk, iskolai igazolással.
További kérdés esetén Gaby szívesen válaszol a kérdésekre az alábbi elérhetőségeken:
Planet Kids Óvoda, Pécel
Szemere u. 8.
Szeptembertől az óvodai ellátás ára (heti 5 nap étkezéssel) havi 55.000 Ft.
Moharos Gabriella
06-30-246-8886
Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezd a Javascript használatát, hogy megtekinthesd.
www.planet-kids.hu