Hírek Helyi hírek Normál helyi Hónapokig nem volt könyvelés?

Hónapokig nem volt könyvelés?

"A város időtlen idők óta azzal kínlódik, hogy rendes pénzügyi vezetője legyen" - fakadt ki az egyik képviselő a május 30-ai testületi ülésen. A mondat az előző évi költségvetés végrehajtásáról szóló rendelet vitájában hangzott el Pécelen, amikor a képviselők hosszasan "beszélgettek" a Pénzügyi Iroda előző évi teljesítményéről. A könyvvizsgáló csak korlátozó záradékkal hagyta jóvá a költségvetést és a belső ellenőrzés is tárt fel hiányosságokat.

Könyvelési hiányosságok

Az áprilisi és májusi testületi ülésen is téma volt a 2012. évi belső ellenőrzésről készült jelentés, valamint a 2012. költségvetés jóváhagyása. Kiderült, hogy a tavalyi évet idén januárban újra kellett könyvelni, a belső ellenőrzés pedig megállapította, hogy a számvitel területén a belső kontrollok működése gyenge volt. "A főkönyvi könyvelés és az analitikus nyilvántartás kapcsolata, egyezősége nem teljes körűen volt biztosított, a könyvelésben jelentős elmaradások vannak, mely a korábbi helytelen gyakorlatnak köszönhető. A számvitelt támogató informatikai rendszerekből nyert analitikus nyilvántartások, a főkönyvi kivonat és a beszámoló adatainak egyezőségét a könyvelési hiányosságok miatt nem biztosították." - olvasható a belső ellenőrzésről készült rövid összefoglalóban.

A jegyzőkönyvekből és beszámolókból az derül ki, hogy hónapokig nem volt könyvelés. "2012-ben kiderült, hogy az összes pénzügyi tervezés hasra ütött számok alapján történt, nem volt benne semmi realitás." -ezt már a 2010-ben megválasztott polgármester teszi hozzá a hivatkozott jegyzőkönyv alapján.

Hogy történhetett?

Időt nem sajnálva végigolvastuk a pecel.hu -n is elérhető testületi előterjesztéseket, jegyzőkönyveket és határozatokat. A képviselők kérdéseire adott válaszok, indoklások és megjegyzések alapján a következő okokra vezethető vissza a probléma a polgármester szerint:

- a könyvvizsgálónak már év közben is jeleznie kellett volna a gondokat;

- a pénzügyi iroda élén többször volt változás (az elmúlt évben három vezetője volt az irodának);

- a korábbi jegyző nem jelezte a problémát, a belső ellenőrzés észrevételeire nem reagált;

- az önkormányzati intézmények élén 2012-ben is történtek változások, és az új vezetők nem írták alá a záradékoláshoz szükséges nyilatkozatokat (azaz a korábbi vezetők tevékenységéért nem vállaltak felelősséget).

Azt már a képviselők teszik hozzá, hogy a Pénzügyi, Jogi és Ügyrendi Bizottságnak is "szorosabb kapcsolatot" kellene ápolnia a Pénzügyi Irodával, hogy a jövőben elkerülhető legyen a hasonló "mulasztás".

Történtek hibák

A május 1-el kinevezett új jegyző, Koncsekné dr. Kovács Ágnes szerint "egy kicsit másképp kell ezeket a dolgokat intéznünk". A város pénzügyi helyzetéről rendszeres beszámolók készítésére és a Pénzügyi Bizottsággal való interaktív együttműködésre tett ígéretet.

Az áprilisi testületi ülésen a polgármester azzal zárta a vitát, hogy "elismerjük, komoly hibák történtek, a gazdálkodásért egy személyben a polgármester a felelős, ez nekem okoz a legnagyobb problémát. Ami ebben a szituációban megtehető, az én szempontomból megtettük, feljelentést tettünk."

{jcomments on}

pécelinfo.hu  hírek
Ma 2025. Július 08., Kedd, Ellák napja van. Holnap Lukrécia napja lesz.
facebook pécelinfo twitter pécelinfo Kövesd a pécelinfo-t a facebookon,  a twitteren és az ask.fm-en!