


2013. Június 17. Hétfő, 13:02
"A város időtlen idők óta azzal kínlódik, hogy rendes pénzügyi vezetője legyen" - fakadt ki az egyik képviselő a május 30-ai testületi ülésen. A mondat az előző évi költségvetés végrehajtásáról szóló rendelet vitájában hangzott el Pécelen, amikor a képviselők hosszasan "beszélgettek" a Pénzügyi Iroda előző évi teljesítményéről. A könyvvizsgáló csak korlátozó záradékkal hagyta jóvá a költségvetést és a belső ellenőrzés is tárt fel hiányosságokat.
Könyvelési hiányosságok
Az áprilisi és májusi testületi ülésen is téma volt a 2012. évi belső ellenőrzésről készült jelentés, valamint a 2012. költségvetés jóváhagyása. Kiderült, hogy a tavalyi évet idén januárban újra kellett könyvelni, a belső ellenőrzés pedig megállapította, hogy a számvitel területén a belső kontrollok működése gyenge volt. "A főkönyvi könyvelés és az analitikus nyilvántartás kapcsolata, egyezősége nem teljes körűen volt biztosított, a könyvelésben jelentős elmaradások vannak, mely a korábbi helytelen gyakorlatnak köszönhető. A számvitelt támogató informatikai rendszerekből nyert analitikus nyilvántartások, a főkönyvi kivonat és a beszámoló adatainak egyezőségét a könyvelési hiányosságok miatt nem biztosították." - olvasható a belső ellenőrzésről készült rövid összefoglalóban.
A jegyzőkönyvekből és beszámolókból az derül ki, hogy hónapokig nem volt könyvelés. "2012-ben kiderült, hogy az összes pénzügyi tervezés hasra ütött számok alapján történt, nem volt benne semmi realitás." -ezt már a 2010-ben megválasztott polgármester teszi hozzá a hivatkozott jegyzőkönyv alapján.
Hogy történhetett?
Időt nem sajnálva végigolvastuk a pecel.hu -n is elérhető testületi előterjesztéseket, jegyzőkönyveket és határozatokat. A képviselők kérdéseire adott válaszok, indoklások és megjegyzések alapján a következő okokra vezethető vissza a probléma a polgármester szerint:
- a könyvvizsgálónak már év közben is jeleznie kellett volna a gondokat;
- a pénzügyi iroda élén többször volt változás (az elmúlt évben három vezetője volt az irodának);
- a korábbi jegyző nem jelezte a problémát, a belső ellenőrzés észrevételeire nem reagált;
- az önkormányzati intézmények élén 2012-ben is történtek változások, és az új vezetők nem írták alá a záradékoláshoz szükséges nyilatkozatokat (azaz a korábbi vezetők tevékenységéért nem vállaltak felelősséget).
Azt már a képviselők teszik hozzá, hogy a Pénzügyi, Jogi és Ügyrendi Bizottságnak is "szorosabb kapcsolatot" kellene ápolnia a Pénzügyi Irodával, hogy a jövőben elkerülhető legyen a hasonló "mulasztás".
Történtek hibák
A május 1-el kinevezett új jegyző, Koncsekné dr. Kovács Ágnes szerint "egy kicsit másképp kell ezeket a dolgokat intéznünk". A város pénzügyi helyzetéről rendszeres beszámolók készítésére és a Pénzügyi Bizottsággal való interaktív együttműködésre tett ígéretet.
Az áprilisi testületi ülésen a polgármester azzal zárta a vitát, hogy "elismerjük, komoly hibák történtek, a gazdálkodásért egy személyben a polgármester a felelős, ez nekem okoz a legnagyobb problémát. Ami ebben a szituációban megtehető, az én szempontomból megtettük, feljelentést tettünk."
{jcomments on}