Hírek Helyi hírek Normál helyi “A szabad területeket, telkeket jó áron tudják értékesíteni”
2008. Szeptember 19. Péntek, 10:51
Átadták az M0-ás új szakaszát. Ennek vannak előnyei és hátrányai. Több ingatlanpiaci értékelés született a témában. Én Liska Lenkét, az Ecostat Gazdaság- és Társadalom-Stratégiai Kutató Intézet munkatársát, a kutató műhely Ingatlanbarométer című kiadványának szerkesztőjét kérdeztem a lehetséges következményekről.
Milyen változásokat generált az M0-s korábbi bővítése? Ugyanezek várhatók majd a keleti oldalon is?
Többféle változást eredményezett az MO-ás bővítése természetesen. Egyrészt vonzóvá tette az MO-ás környékét az egyéb ingatlan típusokat építők és használók számára, de csökkentette a lakossági ingatlanok értékét és csökkentette ezek építését is az autópálya közvetlen közelében.
Mindezeken túlmenően problémát jelent a körgyűrű forgalmának az, hogy egyre több autópálya forgalma csatlakozik bele, ezzel jelentősen növelve rajta nemcsak a személyautó forgalmat, hanem jelentős mértékben a teherautók és kamionok forgalmát is. A problémát az okozza, hogy még csak 2×2 sávos, nem mindenhol megfelelő a leállósáv, illetve van ahol hiányzik is a leállásra alkalmas hely. Egy-egy baleset esetén nagyon könnyen torlódnak fel az autók, több órás fennakadást is okozhat egy-egy baleset, mivel a baleset kikerülése sok esetbe nagyon problémás. Emiatt ma még nagyon sérülékeny az M0-ás körgyűrűn való közlekedés biztonsága. Jelentősen nőtt az MO-ás autóút mellett és vonzáskörzetében a logisztikai ingatlanok építése, ezen belül is a raktárak és a bevásárlóközpontok száma. Pozitiv eredmény, hogy nőtt ezen épületek kihasználtsága. De nőtt a különböző termelő vállalatok száma is, ha nem is közvetlen az M0-ás körgyűrűn, de vonzáskörzetében mindenképpen.
Milyen típusú beruházásokra lehet számítani? Lakásépítések, ipari beruházások, irodaházak, logisztikai fejlesztések?
Továbbra is a logisztikai, ipari és a kereskedelmi ingatlanok fejlesztésére lehet számítani. Ha sugarasan képzeljük el a körgyűrűt és az M0-ás mellé közvetlen húzzuk az első sugarat, akkor ezen első sugár mentén főleg a logisztikai épületek épülnek és ezek fejlesztését is ide várjuk, mint az ipari parkok vagy a különböző raktárak. A képzeletbeli, de már távolabb az M0-stól, a második sugár mentén főleg a jelentős szállítást igénylő termelő beruházások várhatók, pl. élelmiszerfeldolgozók, különböző üdítő- és szeszesitalokat gyártó termelő beruházások és bevásárlóközpontok épülnek, illetve a meglévőket bővítik. A harmadik sugár mentén irodaházak, szállodák vannak és épülnek, melyek megtakarítják a városba bemenetelt, de azért nem közvetlen a forgalmas és hangos M0-ás körgyűrű mellett helyezkednek el. Az M0-ás körgyűrű közvetlen közelében az első és második sugár mentén lévő lakóingatlanok értéke jelentős mértékben csökken az óriási személy- és teherautóforgalom miatt. A nem lakóingatlanok és a nem lakóingatlanok építésére alkalmas telkek értéke viszont az M0-ás már kész és átadott szakasza mellett jelentősen növekszik.
Az önkormányzatoknak milyen szerepe lehet a fejlesztésekben?
Az önkormányzatok szerepét abban látjuk, hogy a tulajdonukban lévő földterületet olyan célra hasznosítják, mely megfelel a sugaras elrendezésnek. Az előbb már említett első sugár melletti területeket nem parcellázzák fel lakóingatlanok építésére alkalmas telkekké, hanem logisztikai épületek vagy raktárak építésére alkalmas telekként értékesítik. Ugyanígy ha a második sugár mellett is van területük az önkormányzatoknak, akkor oda sem lakóépületek építésére alkalmas telkeket alakítanak ki, hanem azt csak az M0-ás távolabbi földterületekkel teszik meg.
Tudják-e fékezni a folyamatokat, vagy katalizálni? Tudnak élni a lehetőségekkel, vagy nélkülük is működnek a piaci hatások?
Sajnos az M0-ás körgyűrű hatékony működésének egyik feltétele a Megyeri híd forgalomba helyezése. Ennek átadása már nyolc hónapja húzódik különböző, főleg az egyik település helyi önkormányzat jogos vagy jogtalan követelése miatt. Ebben az esetben szó szerint is fékezték a forgalmat az M0-ás körgyűrű felé, sőt több az M0-ás mellett lévő település önkormányzata sem örül maradéktalanul az M0-ás körgyűrű továbbépítésének. Főleg azon települések önkormányzatai örülnek és ott működik is a piaci hatás, amely települések viszonylag távol fekszenek magától a körgyűrűtől, de a település határa közel van az autópályához. A szabad területeket, telkeket jó áron tudják értékesíteni, a beruházások és egyáltalán a fejlesztések egyéb hozadékot is jelentenek egy-egy településnek, emelkedik a környék foglalkoztatottsága, a helyi adók növekszenek és a település összességében fejlődik és szépül.
Vannak olyan települések, ahol látványosabb növekedés várható?
Azt lehet mondani, hogy az M0-ás eddig átadott szakaszán már eddig is nagy volt a fejlődés. Sok ipari és logisztikai épület épült, megtartotta őslakosságát a települések jelentős hányada. Szerintem ez a sors vár a most átadott M0-ás mellett lévő településekre is.
A kiköltözések újabb hullámára lehet majd számítani?
Ez már összetettebb kérdés. Addig míg az M0-ás körgyűrű sebezhetősége egy-egy baleset miatt nagy, ezen kívül az M0-ás mellett fekvő települések, valamint az M0-áson elérhető agglomerációban lévő települések oktatási, egészségügyi ellátást biztosító intézményrendszere és munkavállalási lehetősége nem változik - szerintem - nem várható a Budapestről nagy számban való kiköltözés. Inkább csak az ország más vidékeiről, de még Budapesten egyelőre nem képesek ingatlant venni, tehát anyagi okok miatt vagy a zsúfoltság elkerülése miatt vidéki városban élni kívánók telepszenek meg az M0-ás körgyűrű melletti településeken.