


2009. Április 02. Csütörtök, 19:39
Ahogy korábban hírt adtunk róla, Pécel város önkormányzata az elmúlt hetekben pályázati forrásokat nyert különböző fejlesztésekhez. A Kompetencia alapú oktatás tárgykörében induló projektről Gera Zoltánnal, az Önkormányzat oktatási referensével, a projekt menedzserével beszélgettem.
A kiírás címe: Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben. Mit is jelent ez tulajdonképpen, milyen fejlesztéseket kívánt támogatni a pályázat?
A mai korszerű pedagógiai kultúra megköveteli, hogy az egyre nehezebb helyzetben nevelő-oktató intézmények pedagógusai hozzájuthassanak a korszerű módszerekhez, eljárásokhoz, más - talán a mai közgondolkozást és közállapotokat figyelembe véve eredményesebb - irányú megközelítésékhez, konfliktuskezelő technikákhoz, stb. A pályázaton elnyert összeg döntően a kompetencia területek (szövegértés, matematika, idegen nyelv, informatika) fejlesztésére fordítandó tanári továbbképzéseken, a kompetenciaalapú tananyagok szerinti oktatási csomagok megvásárlása által, az intézmények menedzsmentjének képzésén és a változáskezelő képesség fejlesztésén keresztül hasznosulhat - reményeink szerint. Igazán úttörő intézmény Pécelen a Szivárvány óvoda, ahol a HFOP 3.1.2 pályázat keretében már befejezett kompetenciaalapú óvodai nevelési program szerint folyik a munka,ők már mentorintézményként segítik a többi óvodát. A fejlesztésben és a korszerű szervezeti kultúra elterjesztésében nagy lelki erőt adnak az ott dolgozó pedagógusok.
Mik a projekt legfontosabb tartalmi elemei?
A projekt főbb tartalmi elemei a kötelezően és szabadon választható képzési kosárból történő képzésekből, az info-kommunikációs eszközökkel támogatott tanítási technikák és óravezetési stílusok elsajátítására szervezett képzésekből tevődnek össze. Ehhez minden részt vevő intézmény szakmai stábot épít fel, élén a szakmai vezetővel. Ők a közel 20 hónapos projekt “élharcosai”.
Egy fejlesztésről az embernek elsősorban valamilyen új épület építése vagy új eszközök beszerzése jut az eszébe. A pályázaton elnyert források segítségével bővülhet az iskolák felszereltsége, vagy most alapvetően máson van a hangsúly?
A fejlesztés szó a pedagógiai kultúra, a közoktatás állapotának fejlesztését jelenti ez esetben.
Minden péceli oktatási intézmény részt vesz a fejlesztésben?
Sajnos a Ráday Pál Gimnázium nem csatlakozott a projekthez, így is az óvodák (Gesztenyés, Nyitnikék és Szivárvány) és az általános iskolák (Petőfi és Szemere) mindegyike részese a közös munkának.
Milyen változásokkal találkozhatnak a projekt előrehaladása alatt, vagy a projekt lezárultával a gyerekeiket péceli oktatási intézményekbe járató szülők?
Hogy milyen változásokkal találkozhatnak a péceli szülők a projekt előrehaladása alatt vagy utána? Talán az óravezetés, a tananyagok feldolgozásának megközelítése, a diferenciálás természetessége, a hozzáadott érték nagyon hanygsúlyára a nevelésben-oktatásban változik. Persze nem az egész iskolában egyszerre, fokozatosan, hisz a pedagógusok legjobban és leghatékonyabban egymástól tanulnak.
Végül egy kérdés, amit nem lehet megkerülni az óvadai, bölcsödei beiratkozások idején. Szemmel láthatóan a péceli férőhelyek száma - több agglomerációs településéhez hasonlóan - kevés. Van-e mód a közeljövőben a férőhelyek növelésére?
A többi agglomerációs településen sem rózsásabb a helyzet bölcsőde fronton… Reményeink szerint a Topolyosban épülő bölcsőde-óvoda tervei készen vannak. A katolikus iskolában is nyílhat óvoda jövőre, ismét indulhat egy kihelyzett csoport a Szemerében, indul egy magánóvoda az Isaszegi út 43-ban. Ez bíztató. A bölcsőde nehezebb dolog, hisz csak 35 gyerekre van engedély, családi napköziket nem akarnak indítani a fiatal felnőttek, pedig erre még állami normatíva támogatás is járna…